MPK-Lodz Spolka z o.o.

MPK-Lodz Co. LTD

information services

  • RSS
  • MPK on facebook

    MPK on facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Newsletter
  • polski
  • English

Timetable changes

Od nocy z 12/13 do nocy 14/15 grudnia 2018 r.,ulegnie zmianie trasa ostatniego kursu linii 43

more

Od dnia 1 grudnia 2018 r. zmianie ulegną trasy autobusów linii 54A, 54B, 54C, 54D

more

Od dnia 26 listopada 2018 r. (poniedziałek) zmianie ulegnie trasa autobusu linii Z72

more

Od dnia 25 listopada 2018 r. (niedziela) zmianie ulegnie trasa autobusu linii Z2

more

Od dnia 19 listopada 2018 r., ulegną zmianie rozkład jazdy linii 72D, 82A, 82B, 90A, 90B, 90C, 201, 202

more

Od dnia 10 listopada 2018 r., ulegnie zmianie rozkład jazdy linii 72

more

Od dnia 3 października 2018 r. (środa) zmianie ulegnie rozkład jazdy autobusu linii 90A

more

Od dnia 1 października 2018,r., zmianie ulegną trasy autobusów linii 54A, 54B, 54C, 54D, 55, 60A, 60B, 60C, 60D

more

Od dnia 19 września 2018 r. ulegnie zmianie trasa autobusu linii Z13

more

Od dnia 4 września 2018 r., ulegnie zmianie rozkład jazdy linii 96

more

Od dnia 19 sierpnia 2018 r. do odwołania (linia nocna od nocy 18/19 sierpnia br.) ulegną zmianie trasy linii 4, 13, 14, 55, 75A, 75B, N8

- ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 2, 3, 8, 9B, 10B, 15, 70, 96
- uruchomione zostaną autobusowe linie 75C, Z13

more

Od dnia 29 lipca 2018 r. ulegną zmianie trasy linii 51B, 61

more

Od dnia 25 czerwca 2018 r. (poniedziałek) zmianie ulegną trasy autobusów linii 86, 96, N4A, N4B

more

Od dnia 19 marca 2018 r. (poniedziałek) zmianie ulegną trasy autobusów linii 77

more

Timetables Trams Buses Nights
Timetables for:
My lines
Plan your trip

Aktualności

2018-08-07 07:35

15 lat Turystycznej Linii Tramwajowej

W czerwcu 2003 r. Klub Miłośników Starych Tramwajów zaproponował MPK-Łódź uruchomienie kursującej co niedzielę turystycznej linii tramwajowej, której obsługę mógłby stanowić tabor historyczny. Pomysł został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Spółki i tym sposobem, 3 sierpnia 2003 r. uruchomiono tramwajową linię turystyczną „0”, obsługiwaną historycznym składem 5N (337) + 5ND (644). MPK-Łódź zajęło się wydrukiem biletów oraz przydzieliło motorniczego, a wolontariusze z KMST zapewnili obsługę konduktorską oraz projekty graficzne biletów i plakatów, a także wzięli na siebie część promocji. Podówczas na linii turystycznej obowiązywała taryfa tzw. komercyjna – sprzedawano specjalnie przygotowane bilety.

15_tlt_05_hpim0068.jpg


W latach 2003-2006 jej trasa wiodła z zajezdni Dąbrowskiego na Zdrowie, 2007-2009 ze Zdrowia do na Wycieczkową (między dwoma wielkimi „zielonymi płucami Łodzi”), w roku 2010 ponownie pomiędzy zajezdnią Dąbrowskiego a Zdrowiem. Rok 2011 przyniósł wiele zmian: zabytkowy skład zaczął stacjonować na Chocianowicach, a na linii „0” zaczęły obowiązywać bilety lokalnego transportu zbiorowego. Ponadto „zerówka” wróciła na „zieloną” trasę ze Zdrowia na Wycieczkową, a 30 czerwca otrzymała zaszczytne wyróżnienie „Punkt dla Łodzi” w kategorii „Atrakcje” za żywe spotkanie z historią komunikacji miejskiej.

15_tlt_06_img_1627obr.jpg


Wielkie zmiany organizacyjne nastąpiły w roku 2012, gdy zabytkowy skład 5N+5ND kursować zaczął na najbardziej malowniczej linii tramwajowej w Polsce – 43 – do Lutomierska. Ponieważ zarzucono odrębność oznakowania, dla określenia idei kursów zabytkowym składem zaczęto używać określenia „Tramwajowa Linia Turystyczna” (na linię „0”, a potem jako brygadę linii 43). Dał zauważyć się znaczący przyrost pasażerów i zwiększone zainteresowanie również wśród turystów spoza kraju. Na trasie czekały liczne zabytki i atrakcje turystyczne, zarówno w Łodzi, jak i w Konstantynowie Łódzkim czy Lutomiersku. Widok zabytkowego składu na kratownicowym moście w Lutomiersku stał się niemalże ikoniczny.

15_tlt_07_img_7794.jpg


Przygotowania do obchodów piętnastolecia Turystycznej Linii Tramwajowej rozpoczęły się już w sezonie wiosennym. W Zakładzie Techniki MPK-Łódź dokonano remontu kapitalnego wozu silnikowego 5N (337), po którym zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda znakomicie. Natomiast w Zajezdni Muzealnej Brus członkowie KMST odsłonili wystawę poświęconą historii tej linii, na której zobaczyć można m.in. bilety i karnety obowiązujące w poprzednich latach.

15_tlt_08_img_6119.jpg
15_tlt_09_img_6103.jpg


Obchody w dniu 5 sierpnia 2018 r. miały podniosły charakter – tego dnia dwie pozostałe brygady linii 43 obsługiwane były należącymi do Klubu przegubowcami 803N – „parówką” (nr 2) i „kanciakiem” (37), pieczołowicie utrzymywanymi w stanie gotowości do ruchu przez członków Klubu w ich wolnym czasie. Na linii kursował jeszcze skład „osiemsetpiątek” (1830+31) w starym malowaniu, dopełniając niezwykły dobór pojazdów na linii 43. Niestety, z powodu kradzieży sieci górnej w rejonie Kazimierza, historyczne tramwaje nie dotarły do Lutomierska. Zupełnie przypadkiem sieć zdewastowano dosłownie na dwa dni przed planowaną imprezą.

15_tlt_02_filip_miksa_37_i_2.jpgFilip Miksa
15_tlt_01_adrian_strakowski_ac__39_.jpgAdrian Strąkowski


Tramwajowa Linia Turystyczna jest przykładem doskonałej współpracy KMST, MPK-Łódź i ZDiT w zakresie obsługi, promocji i utrzymania tej wakacyjnej atrakcji. Co więcej, wielu konduktorów, którzy zaczynali od wolontariatu na linii „0” obecnie pracuje w Spółce lub w Zarządzie. Dzięki tej swoistej „kuźni kadr” rosną nowe pokolenia ludzi zaangażowanych w sprawy historii i współczesności komunikacji miejskiej w Łodzi. Wszystkim zaangażowanym w utrzymanie Turystycznej Linii Tramwajowej wolontariuszom KMST należy życzyć jeszcze wielu następnych jubileuszy!

15_tlt_04_marcin_jezerwski_15lattlt.jpgMarcin Jeżewski
15_tlt_03_grzegorz_blaszczyk_dsc03999_bp_web.jpgGrzegorz Błaszczyk




 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.