Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej. więcej x

MPK-Łódź Spółka z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z o.o. 90-132 Łódź, ul Tramwajowa 6

serwisy informacyjne

  • Kanały informacyjne
  • MPK na facebook

    MPK na facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Subskrypcja
  • polski
  • English

Zmiany rozkładów

Od dnia 21 września 2020 r., zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 76

więcej

Od dnia 19 września 2020 r., zmianie ulegną rozkłady jazdy linii Z12, Z41

więcej

Od nocy 18/19 września br. wznowione zostanie kursowanie nocnej autobusowej linii N4B

więcej

Od 14.09.2020 r., zmianie ulegną rozkłady linii 50A, 50B, 50C, 51A, 51B, 54A, 54B, 54C, 54D, 56, 66, 71A, 71B, 74A, 74B, 76, 78, 82A, 82B, 84A, 84B, 90A, 90B, 90C, 92A, 92B, 94, 97A, 97B, G1, N1A, N1B, N2, N4A, N4B, N4C, N5A, N5B, N8, Z3, Z41

więcej

Od dnia 11 września 2020 r. do odwołania zmianie ulegnie trasa i rozkład jazdy autobusu linii 86A

więcej

Od dnia 7 września 2020 r. do odwołania zmianie ulegnie trasa i rozkład jazdy autobusu linii 97B

więcej

Od dnia 5 września 2020 r., nie będą realizowane kursy pod Falę, na linii 80

- zawieszona zostanie turystyczna linia T1

więcej

Od dnia 3 września 2020 r. (czwartek) do odwołania zmianie ulegnie trasa i rozkład jazdy autobusu linii 80

- zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 65A, 86A, 86B, 99

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., zmianie ulegną trasy linii 7, 77, Z13

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., zawieszone zostanie kursowanie linii 3, jednocześnie uruchomione zostaną linie 3A, 3B

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., zawieszone zostanie kursowanie linii 55A i 55B uruchomiona zostanie w relacji Retkinia Kusocinskiego - Dw. Łódź Dąbrowa, linia 55

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., przywrócone zostaną kursy szkolne dla linii 53D, 64B, 84A

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., ulegną zmianie rozkłady jazdy tramwajowych linii: 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10A, 10B, 11A, 11B, 12, 13, 14, 15, 17, 18

- zmianie ulegną trasy wyjazdowe i zjazdowe linii 2, 11B

więcej

Od 1 września 2020r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 51A, 51B, 52, 53A, 53B, 53C, 53D, 53E, 54A, 54B, 54C, 54D, 55, 57, 58A, 58B, 59, 62, 63, 64A, 64B, 65A, 65B, 69A, 69B, 70, 71A, 71B, 72A, 72B, 73, 74A, 74B

więcej

Od 1 września 2020r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 75A, 75B, 75C, 76, 77, 80, 81, 82A, 82B, 83, 84A, 85A, 85B, 87A, 87B, 89, 93, 96C, 99, G1, G2, H, W, Z3, Z12, Z13, Z15, Z45, Z46, N1A, N1B, N2, N5A, N5B, N6, N7A, N7B

więcej

Od dnia 1 września 2020 r., zmianie ulegną trasy autobusów linii 96C, N4A, N4C

więcej

Od dnia 1 września 2020 r. do odwołania zmianie ulegnie trasa tramwaju linii 1

więcej

Od dnia 31 sierpnia 2020 r. do odwołania zawieszone zostaną przystanki autobusowe Maratońska 172 (w obu kierunkach), zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 68A, 68B, 94

więcej

Od dnia 25 sierpnia 2020 r. (wtorek) do odwołania zmianie ulegną trasy autobusów linii 90B, 91A, 91B, 91C

więcej

Od dnia 17 sierpnia 2020 r. (poniedziałek) do odwołania, zmianie ulegną trasy autobusowych linii 59, 73, 78, 87A,87B, 96C, N6

więcej

Rozkłady jazdy Tramwaje Autobusy Nocne
Rozkład na:
Moje linie
Zaplanuj swoją podróż

Aktualności

2019-11-05 15:46

Nowoczesna hybryda na łódzkich drogach

Nie tylko jest ekologiczny, ale również potrafi sam wyhamować przed przeszkodą. Właśnie taki autobus przez niemal miesiąc będzie testowało MPK-Łódź. Do 2 grudnia Mercedes-Benz Citaro G Hybrid ma kursować na liniach: 70, 65 i 52. We wtorek (05.11.2019) nowoczesna hybryda wyruszy na linię 70.

Jak działa nowy model Citaro G Hybrid? Pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów zabudowany jest elektryczny silnik tarczowy. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd (podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu). Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, zwanych „superkondensatorami”. Moc silnika elektrycznego osiąga 14 kW i 220 Nm momentu obrotowego.

hybryda_mg_4238.jpg
hybryda_mg_4245.jpg
hybryda_mg_4263.jpg


Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, a nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika.

hybryda_mg_4230.jpg
hybryda_mg_4224.jpg
hybryda_mg_4217.jpg


W Mercedes-Benz Citaro G Hybrid został zastosowany asystent kierowcy, system „Preventive Brake Assist” wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.

hybryda_mg_4209.jpg
hybryda_mg_4203.jpg
hybryda_mg_4197.jpg


Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system „Sideguard Assist” wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.

W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.

 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.