Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej. więcej x

MPK-Łódź Spółka z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z o.o. 90-132 Łódź, ul Tramwajowa 6

serwisy informacyjne

  • Kanały informacyjne
  • MPK na facebook

    MPK na facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Subskrypcja
  • polski
  • English

Zmiany rozkładów

Od dnia 12 listopada 2019r. do odwołania nie będą realizowane kursy w relacji Dw. Łódź Dąbrowa - Kolumny Stróża do BSH, linii 92B

więcej

Od nocy 11 / 12 listopada 2019 r. do odwołania zmianie ulegnie trasa autobusu linii N3

więcej

Od dnia 4 listopada 2019 r., w związku z kolejnym etapem robót w Brzezinach zmianie ulegnie przebieg linii 53B

- jednocześnie ulegną zmianie rozkłady jazdy autobusów linii 53A, 53C, 53D, 53E

więcej

Od dnia 4 listopada 2019r., zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 4, 6, 8, 11A, 11B, 15, 17, 52, 55, 59, 86A, 86B, H

więcej

Od dnia 4 listopada 2019r., zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 54A, 54B, 54C, 54D, 58A, 58B, 91A, 91B, 91C, 93

więcej

Od nocy z 3/4 listopada 2019 r., zmianie ulegną rozkłady jazdy autobusów linii N4A, N4B

więcej

Od dnia 2 listopada 2019 r., zmianie ulegną rozkłady jazdy autobusów linii 75A, 75B, 75C, 76

więcej

Od dnia 1 listopada 2019r., zmianie ulegnie trasa tramwaju linii 2

- jednocześnie zostanie zawieszone kursowanie autobusów linii Z2

więcej

Od dnia 19 października 2019 r. (sobota), ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 91A, 91B, 91C

więcej

Od dnia 16 października 2019 r. do odwołania zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 62

więcej

Od dnia 14 października 2019 r. zmianie ulegną trasy autobusów linii 80, 83, N3

więcej

Od dnia 14 października 2019 r. do odwołania zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 7A, 97B

więcej

Od dnia 10 października 2019 r. zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 14

więcej

Od dnia 7 października 2019 r. do odwołania zmianie ulegną trasy autobusów linii 53B, 90C

więcej

Od dnia 7 października 2019 r. (linie nocne 6/7 października), do odwołania zmianie ulegną trasy autobusów linii 64A, 96A, 96C, N5A, N5B

więcej

Od dnia 5 października 2019 r. zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 64B

więcej

Od dnia 1 października 2019 r., ulegną zmianie rozkłady jazdy tramwajowych linii: 1, 5, 6, 7A, 7B, 8, 11A, 11B, 12, 14, 15, 17, 41

więcej

Od dnia 1 października 2019 r., zostaną wprowadzone przystanki "na żądanie" na liniach: 71A, 71B, 92A, 92B

więcej

Od dnia 1 października 2019 r. zmianie ulegną trasy linii 62, 63, 71A, 71B, H

więcej

Rozkłady jazdy Tramwaje Autobusy Nocne
Rozkład na:
Moje linie
Zaplanuj swoją podróż

Aktualności

2019-11-05 15:46

Nowoczesna hybryda na łódzkich drogach

Nie tylko jest ekologiczny, ale również potrafi sam wyhamować przed przeszkodą. Właśnie taki autobus przez niemal miesiąc będzie testowało MPK-Łódź. Do 2 grudnia Mercedes-Benz Citaro G Hybrid ma kursować na liniach: 70, 65 i 52. We wtorek (05.11.2019) nowoczesna hybryda wyruszy na linię 70.

Jak działa nowy model Citaro G Hybrid? Pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów zabudowany jest elektryczny silnik tarczowy. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd (podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu). Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, zwanych „superkondensatorami”. Moc silnika elektrycznego osiąga 14 kW i 220 Nm momentu obrotowego.

hybryda_mg_4238.jpg
hybryda_mg_4245.jpg
hybryda_mg_4263.jpg


Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, a nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika.

hybryda_mg_4230.jpg
hybryda_mg_4224.jpg
hybryda_mg_4217.jpg


W Mercedes-Benz Citaro G Hybrid został zastosowany asystent kierowcy, system „Preventive Brake Assist” wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.

hybryda_mg_4209.jpg
hybryda_mg_4203.jpg
hybryda_mg_4197.jpg


Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system „Sideguard Assist” wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.

W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.

 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.