Aktualności
2014-12-30 13:38
22 nowoczesne PESY SWING dla Łodzi! Podpisanie umowy.
Artykuł archiwalny
Umowa na dostawę 22 tramwajów PESA Swing została podpisana 30 grudnia 2014 roku pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym – Łódź Spółka z o. o. a PESA Bydgoszcz SA.
Podpisanie umowy zakończyło jeden z najważniejszych przetargów na zakup taboru tramwajowego w historii Łodzi. Startowały w nim dwie polskie firmy: PESA oraz SOLARIS. Ocenie podlegały rozwiązania techniczne oraz cena. Ostatecznie przetarg wygrała bydgoska PESA i to jej tramwaje od jesieni 2015 roku zobaczymy na łódzkich torach.
Nie będą to pierwsze tramwaje z Bydgoszczy, ponieważ od 2008 roku trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego obsługuje 10 niskopodłogowych tramwajów wyprodukowanych również przez PESĘ. Po sześciu latach przybędą zatem kolejne wagony tego samego producenta.
Koszt zakupu 22 składów tramwajowych to 166 mln zł. Znaczną część środków na ten cel (40%) udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej.
Tramwaje SWING to jednoprzestrzenne, pięcioczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe pojazdy wyposażone w klimatyzację przedziałów pasażerskich i kabiny motorniczego a także m.in. system zliczania pasażerów, automat biletowy, monitoring z możliwością przesyłania obrazu w czasie rzeczywistym do Centrali Nadzoru Ruchu, nowoczesną informację pasażerską oraz ręcznie rozkładaną rampę, umożliwiającą korzystanie z pojazdów osobom na wózkach inwalidzkich.
Liczba członów (w szt.) - 5
Długość tramwaju ze zderzakami - 30.500 mm
Maksymalna szerokość tramwaju - 2.400 mm
Zdolność przewozowa:
- liczba miejsc siedzących stacjonarnych - 40
- liczba miejsc stojących - 167
- nominalna liczba miejsc (siedzące + stojące)- 207
Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu - 770 mm
Maksymalna prędkość eksploatacyjna (w km/h) - 70
Liczba drzwi dwustrumieniowych - 4
Liczba drzwi jednostrumieniowych - 2
Przetarg obejmował również specjalistyczne wyposażenie do obsługi tramwaju, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz przeszkolenie personelu warsztatowego.
Nowo zakupione tramwaje obsługiwać będą trasę W-Z, której remont zakończy się jesienią 2015 roku – w tym samym czasie, kiedy tramwaje będą już gotowe do eksploatacji.