Aktualności
2015-04-01 13:26
Nowe wozy Pogotowia Technicznego dla MPK-Łódź
Artykuł archiwalny
MPK-Łódź nie dysponowało do tej pory tego typu specjalistycznymi pojazdami. W latach poprzednich,
w przypadkach ugrzęźnięcia autobusów w zaspie, rowie bądź grząskim podłożu korzystano z usług firm zewnętrznych. Teraz wreszcie MPK-Łódź ma swoje, wysokiej klasy wyspecjalizowane i dobrze wyposażone pojazdy.
Prawo ruchu drogowego zabrania holowania na holu pojazdu z niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym czy też będącego po kolizji z naruszeniem konstrukcji podwozia. Taki pojazd może być holowany przez specjalny holownik po chwyceniu go na widłach np. za 1 oś, pod koła, belkę osi czy elementy kratownicy podwozia.
Dotychczas wozy pogotowia technicznego autobusowego używane były głównie w oparciu na bazie Ikarusa 280 - tzw. ‘obrzynki”. Nazwa pochodziła od charakterystycznego sposobu budowy pojazdu - pierwszy człon przegubowego autobusu był odcinany za tylnym mostem, dodatkowo wykonywana była nowa ściana tylna z drzwiami transportowymi służącymi do załadunku kół zapasowych i innych części zamiennych. Takich pojazdów każda z zajezdni posiada aktualnie 3 do 4 szt. Ponadto eksploatowane są po 1 szt. na każdej zajezdni samochody typu Mercedes Sprinter służące do wykonywania drobnych prac naprawczych na mieście.
Pojazdy, które dziś prezentujemy, były tworzone specjalnie na zamówienie MPK-Łódź, które wymagało następującego ich wyposażenia:
• Wysięgnik holowniczy umożliwiający holowanie, zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, eksploatowanych autobusów za przednią oś / koła oraz na holu sztywnym,
• Wyciągarka 20 ton w przypadku konieczności wyciągnięcia lina pojazdu z rowu, grząskiego, śliskiego terenu. Podpory na tyle pojazdu pogotowia przystosowane do podparcia zarówno na asfalcie jak i miękkim terenie,
• Najaśnica pozwalająca oświetlić teren akcji ratowniczej po zachodzie słońca mocy 2 kW, na wysuwanym pneumatycznie w górę i regulowanym kątowo wysięgniku,
• Agregat prądotwórczy z modułem spawalniczym,
• Podnośniki pneumatyczne,
• Wyjścia powietrza sprężonego do zasilania pneumatycznych przyrządów lub instalacji pneumatycznej holowanego pojazdu,
• Wyjścia dodatkowe prądu na 12/24 Volt do awaryjnego uruchamiania pojazdów,
• Zestaw narzędzi monterskich,
• Monitoring na 4 strony pojazdu oraz możliwość założenia na tylnej ścianie holowanego autobusu,
• Oznakowanie żółtymi lampami błyskowymi,
• Radiotelefon do komunikacji ze służbami nadzoru ruchu,
• Klimatyzacja kabiny kierowcy.
Do obsługi obu pojazdów przeszkolono 20 pracowników pogotowia technicznego (po 10 z każdej zajezdni). Przeszkolona obsada zapewnia gotowość do wyjazdu z zajezdni 24h na dobę 365 dni w roku.