Aktualności
2015-10-09 08:39
Pracownicy MPK-Łódź szkolą się z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratują życie!
Artykuł archiwalny
Od poniedziałku do piątku (5 - 9 października 2015 r.) kolejnych 200 pracowników MPK-Łódź ukończyło szkolenie z pierwszej pomocy realizowane w ramach Kampanii "Przygotuj się na wstrząs!".
Prowadzący MPK-Łódź ratują życie
MPK-Łódź zatrudnia ponad 3.000 pracowników. Ich zdecydowana większość to prowadzący - kierowcy autobusów (blisko 1050) oraz motorniczowie (około 700) a także pracownicy wykonujący swoje zadania na ulicach naszego miasta. Będąc wśród jego mieszkańców - pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej, ale nie tylko - okazują się niezwykle pomocni w wielu sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu Łodzian.
Nie ma takiego tygodnia w ciągu roku, aby pracownicy MPK-Łódź nie udzielali komuś pierwszej pomocy – i to nie tylko w pojazdach komunikacji miejskiej, chociaż tam zdarza się to najczęściej.
Jako firma jesteśmy bardzo dumni z posiadania takich pracowników. Z tego, że wykazują gotowość do udzielania pomocy – ale również z tego, że dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom niejednokrotnie udaje im się uratować czyjeś życie. Nie boją się reagować i pomagać – a to najważniejsze.
Mając świadomość tego, że nasi pracownicy mogą być potrzebni pasażerom oraz pozostałym osobom wśród których wykonują swoją pracę staramy się jako firma stale umożliwiać im zdobywanie wiedzy i umiejętności a następnie powtarzanie i ćwiczenie tego, co może pomóc im w ratowaniu czyjegoś życia.
Szkolenia z udzielania pierwszej pomocy odbywają się w łódzkim MPK regularnie:
- stanowią element podstawowego szkolenia BHP, które okresowo muszą przechodzić wszyscy pracownicy. Obserwując ilość zdarzeń z udziałem naszych pracowników postanowiliśmy ten moduł rozszerzyć - od sierpnia br. na każdym okresowym szkoleniu BHP jest ok. 2 - godzinny moduł z udzielania pierwszej pomocy, prowadzony przez naszych pracowników posiadających certyfikat Instruktora,
- szkolenie z pierwszej pomocy przechodzą również wszyscy kursanci kursu motorniczych (w tym roku ponad 100 nowych motorniczych) a kierowcy autobusów szkoleni są również w ramach kursu na prawo jazdy kat. D,
- co roku organizujemy dodatkowe szkolenia w których mogą brać udział wszyscy pracownicy. Tylko w ubiegłym roku w szkoleniach zorganizowanych przy wsparciu PZU wzięło udział ponad 700 naszych pracowników. Dodatkowo włączając się w akcję „Przygotuj się na wstrząs” dotyczącą anafilaksji przeszkolonych zostało ponad 100 kolejnych osób.
Plany na kolejny rok
Nowością, która zacznie funkcjonować w 2016 roku, będą systematycznie organizowane (raz w miesiącu) ośmiogodzinne szkolenia z pierwszej pomocy przeznaczone dla wszystkich chętnych pracowników. Każdy zainteresowany zdobyciem nowych umiejętności bądź odświeżeniem sobie wiedzy i umiejętności będzie mógł w nich uczestniczyć.
W 2016 roku planujemy również zorganizować w firmie, po raz pierwszy w historii, konkurs na najlepszego ratownika. Udział w nim będą mogli wziąć udział wszyscy pracownicy.
Po co to wszystko?
Celem szkoleń, poza przekazaniem wiedzy i nabyciem umiejętności, jest wypracowanie postawy gotowości do reagowania i działania, obniżenie lęku przed udzielaniem pomocy, wzmacnianie pewności, bo to od tych czynników przede wszystkim zależy czy ktoś zastosuje wiedzę i wykorzysta umiejętności w praktyce.
Nie tylko pracownicy
Jako MPK-Łódź staramy się propagować pierwszą pomoc nie tylko wśród naszych pracowników, ale również wśród naszych pasażerów. W tym celu, we współpracy ze Szkołą Ratownictwa Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przygotowujemy krótkie prezentacje przypominające podstawy udzielania pierwszej pomocy, które od przyszłego tygodnia będzie można zobaczyć w ekranach wewnątrz tramwajów i autobusów. Ale to nie wszystko.
W ostatni weekend czerwca ubiegłego roku, wspólnie z licznym gronem partnerów, zorganizowaliśmy po raz pierwszy Piknik Rodzinny „Bądźmy Razem Bezpieczni”, poświęcony tematowi bezpieczeństwa. Planujemy nie tylko kontynuować tą inicjatywę, ale jeszcze bardziej ją rozbudowywać.