Aktualności
2019-11-05 15:46
Nowoczesna hybryda na łódzkich drogach
Artykuł archiwalny
Nie tylko jest ekologiczny, ale również potrafi sam wyhamować przed przeszkodą. Właśnie taki autobus przez niemal miesiąc będzie testowało MPK-Łódź. Do 2 grudnia Mercedes-Benz Citaro G Hybrid ma kursować na liniach: 70, 65 i 52. We wtorek (05.11.2019) nowoczesna hybryda wyruszy na linię 70.
Jak działa nowy model Citaro G Hybrid? Pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów zabudowany jest elektryczny silnik tarczowy. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd (podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu). Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, zwanych „superkondensatorami”. Moc silnika elektrycznego osiąga 14 kW i 220 Nm momentu obrotowego.
Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, a nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika.
W Mercedes-Benz Citaro G Hybrid został zastosowany asystent kierowcy, system „Preventive Brake Assist” wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system „Sideguard Assist” wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.
W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.