Aktualności

2021-03-31 13:29

Budujemy bazę dla autobusów elektrycznych


Artykuł archiwalny

W oczekiwaniu na dostawę pierwszych autobusów elektrycznych przygotowujemy niezbędną do ich użytkowania infrastrukturę. Powstaje m.in. specjalna wiata oraz stacja transformatorowa.

Pod koniec ubiegłego roku MPK-Łódź zakupiło 17 elektrycznych autobusów Volvo oraz dostosowane do nich ładowarki od firmy Ekoenergetyka-Polska. Pojazdy mają zostać dostarczone do Łodzi w pierwszym kwartale przyszłego roku. W oczekiwaniu na pierwsze elektryczne autobusy trwa przygotowywanie infrastruktury, która będzie służyła do ich obsługi.

2021.03_ea1_stacja1.jpg
2021.03_ea1_wiata1.jpg
2021.03_ea1_wiata3.jpg


W zajezdni Limanowskiego powstaje specjalna wiata, pod którą autobusy te będą parkowały. Docelowo ma ona stanowić osłonę dla ok. 76 pojazdów. Układ wiaty umożliwia obustronne parkowanie autobusów o długości ok. 12 metrów. Zamontowane zostaną w niej także ładowarki stacjonarne, które będą doładowywały akumulatory autobusów podczas ich nocnego postoju i przygotowywały je do porannych wyjazdów. Kolejnym ważnym zadaniem tego projektu jest budowa stacji transformatorowej, która zapewni odpowiednie zasilanie dla ładowarek.

Z ulicy Hipotecznej będziemy podłączać zasilanie podstawowe, natomiast z al. Włókniarzy zasilanie rezerwowe. Będzie wymagało to przejścia kablem pod aleją Włókniarzy tzw. przeciskiem sterowanym – tłumaczy Łukasz Gdulewicz, kierownik budowy z firmy El Serwis.

Instalacja teletechniczna będzie składać się między innymi z instalacji światłowodowej, WiFi dla odpowiedniej komunikacji ładowarek z systemem zarządzającym ich pracą oraz komunikacji autobusów z siecią internetową.

Budowa bazy dla naszych pierwszych elektrycznych autobusów postępuje bardzo szybko. Na przełomie maja i czerwca zakończy się montaż stacji transformatorowej, a w sierpniu będzie już gotowa wiata, pod którą mają stacjonować elektryki. Warto zaznaczyć, że zgodnie z umową wykonawca ma czas na realizację zadania do połowy listopada. Cieszy nas tak szybkie tempo prac i kończenie ich przed ustalonym terminem – podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

Przypomnijmy: Volvo 7900 Electric, które zostaną dostarczone do Łodzi, będą całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. Zamówione autobusy mają długość 12 metrów i mogą pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Zostaną wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, między innymi klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD.

Pojazdy te będą kursowały na liniach 86, 83 i 80, które przebiegają przez centrum miasta.

Autobusy będą mogły podładować akumulatory również na trasie, ładowarki powstaną bowiem także na sześciu łódzkich krańcówkach:
- „Mikulskiego”
- „Cmentarz Szczecińska”
- „Janów”
- „Retkinia”
- „Dw. Łódź Fabryczna”
- „Retkinia Kusocińskiego”