MPK-Lodz Spolka z o.o.

MPK-Lodz Co. LTD

information services

  • RSS
  • MPK on facebook

    MPK on facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Newsletter
  • polski
  • English

Timetable changes

W noce od 25/26 oraz 26/27 maja 2017 r., nie będą kursowały do Ozorkowa tramwaje linii 46

- jednocześnie zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza linia Z46

more

Od dnia 15 maja 2017r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 10A, 10B, 51, 55, 74A, 74B, 86

more

W dniach 15 - 26 maja 2017r., ulegnie zmianie trasa tramwajów linii 9B, wszystkie kursy będą realizowane jako 9A

more

Od dnia 7 maja 2017r. do odwołania ulegną zmianie trasy autobusów linii 53C, 53D

more

Od dnia 4 maja 2017 r. (linia nocna 3 / 4 maja 2017 r.), w związku z zamknięciem przejazdu ulicą Tuwima na wysokości ul. Przędzalnianej, zmianie ulegną trasy autobusów linii 54A, 54B, 54C, 54D, 77, 80, 83, N8

more

Od dnia 24 kwietnia 2017r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 69A, 69B, 78, D, 60A, 70, 72, 86, 95B, 96, 76, 64

more

Od nocy 23/24 kwietnia 2017r ulegną zmianie rozkłady jazdy nocnych linii N5A, N6

more

Od dnia 23 kwietnia 2017r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii W, 71B, 80

more

Od dnia 9 kwietnia 2017r., ulegną zmianie rozkłady jazdy autobusów 80, 85A, 85B

more

Od dnia 2 kwietnia 2017r., ulegnie zmianie rozkład jazdy linii Z2

more

Timetables Trams Buses Nights
Timetables for:
My lines
Plan your trip

Aktualności

2015-10-13 15:02

MPK-Łódź testuje autobus elektryczny Solaris Urbino


Archived article

Prosto po testach we Francji i Hiszpanii przyjechał do Łodzi. Od 13 do 22 października pracownicy MPK-Łódź oraz pasażerowie mają możliwość zapoznania się z w pełni elektrycznym autobusem wyprodukowanym przez Polskiego producenta.

Testy mają na celu sprawdzenie jak w łódzkich, liniowych warunkach poradzi sobie tego typu pojazd. MPK-Łódź jest zainteresowane wprowadzeniem tego typu autobusów do eksploatacji – o ile władze miasta zgodzą się na ich zakup oraz udzielą przewoźnikowi wsparcia m.in. przy pozyskaniu na ten cel środków unijnych.

img_4574.jpg
img_4575.jpg
img_4578.jpg


Wg. producenta wartość autobusu E 12 w zależności od wyposażenia jak i systemu ładowania metrowego dwukrotna w stosunku do diesla 800 tys. diesel – 1 600 000 ÷ 1 800 000.
Koszty eksploatacji przemawiają na korzyść elektryka w stosunku 3÷1.
Koszt 1 km to około 70 groszy przy zużyciu 1,4 kW.

Od 19 do 22 października autobus obsługuję linię 59 wg. poniższego rozkładu jazdy:

Świtezianki : 12.54; 13.52; 14.52; 15.56; 16.55
Pl. Wolności : 13.20; 14.18; 15.18; 16.22; 17.21

Do 16 października autobus obsługiwał linię 79 wg. poniższego rozkładu jazdy:

Linia 79
TRASA: Pl. Barlickiego - Świtezianki

Żeromskiego – pl. Barlickiego – odjazd –7:00 / 8:13 / 9:40 // 13:18 / 14:32 / 15:50 / 17:07 / 18:29
Świtezianki – przyjazd - 7:29 / 8:42 // 12:45 / 13:47 / 15:01 / 16:21 / 17:38
9:51 / 18:40 – zjazd do Zajezdni /Kasprzaka – Tybury/

TRASA: Świtezianki – pl. Barlickiego
Świtezianki – odjazd – 7:39 / 9:10 // 12:48 / 14:02 / 15:18 / 16:35 / 17:59
Żeromskiego – pl. Barlickiego – przyjazd 7:00 / 8:13 / 9:40 // 13:18 / 14:32 / 15:50 / 17:07 / 18:29

Pasażerowie swoje opinie na temat autobusu mogą przesyłać na adres rzecznik@mpk.lodz.pl

img_4580.jpg
img_4588.jpg
img_4639.jpg


Dane Techniczne:

AUTOBUS BATERYJNY O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM E 12 Vossloh

Autobus bateryjny o napędzie elektrycznym marki Solaris typ E 12 z zastosowanym napędem Vossloh wyposażony jest w następujące komponenty:

1. Silnik – 2-a silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół o mocy 2 x 60 kW ( w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW )
2. Baterie zastosowane firmy amerykańskiej A 123 Li-Jon – żelazowe mają pojemność 200 kWh pozwalającą na przejechanie w trybie miejskim do 140-150 km.
Napięcie w bateriach 600 V – waga baterii 1800 kg
3. Pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę Ekoenergetyki o mocy 100 kW lub 200 kW
4. Czas ładowania w zależności od mocy dostarczonej do ładowarki wynosi od 60 min do 6 h.
5. Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
6. Oś przednia ZF RL 75 EC
7. Do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są silniki elektryczne Tibbes – 3-y fazowe.
8. Waga pojazdu 13 000 kg pojemność pasażerska od 70 + 1
9. Autobus jest wyposażony w klimatyzację Konvekta U 500,
10. Ogrzewanie elektryczne za pomocą bojlera elektrycznego
11. Tablice kierunkowe Mobitec – Sterownik ICU 402
12. Drzwi otwierane elektrycznie- BODE – sterowanie MTS-PX 2-2-2
13. Pulpit Solaris dotykowy
14. Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
15. Oświetlenie - światła w Technologi LED: Kierunkowskazy , Mijania , Dzienne , Drogowe

 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.