Aktualności

2020-05-07 14:58

List do Prezesa Rady Ministrów


Artykuł archiwalny

Po raz pierwszy w historii organizacje zajmujące się komunikacją miejską w Polsce zwracają się do rządu ze wspólną prośbą o pomoc w zakresie zmiany dopuszczalnej liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej oraz udzielenia wsparcia finansowego dla branży transportu publicznego, która bardzo mocno ucierpiała podczas pandemii COVID-19.

We wspólnym liście z dnia 7 maja 2020 r. branża postuluje - w ramach „powrotu do normalności” - m.in. zwiększenie dopuszczalnej liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej. List podpisali prezesi Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego i Unii Metropolii Polskich.

Sygnatariusze liczą na konkretną odpowiedź rządu i rozwiązanie problemu do poniedziałku, 11 maja. Jeżeli rząd dalej będzie ignorował problemy komunikacji miejskiej, to branża będzie zmuszona podjąć bardziej radykalne działania, zaczynając np. od oflagowania autobusów, trolejbusów, tramwajów i metra w dniu 13 maja. Może wtedy rząd ją dostrzeże.

Kolejna sprawa, o której branża komunikacji miejskiej chce rozmawiać z rządem, to brak wsparcia finansowego dla spółek komunalnych i samorządowych. W czasie epidemii utraciły one wpływy ze sprzedaży biletów o ponad 80%, przy jednoczesnej konieczności utrzymania kursów ze względu na ograniczenie dopuszczalnej liczby pasażerów w pojeździe. Mało która branża w Polsce doznała takich strat i jednocześnie przyjęła na siebie takie obciążenia.

Dlatego zdumienie budzi fakt, że po takich wyrzeczeniach, teraz te firmy nie mogą liczyć na pomoc państwa – chociażby na podobnych zasadach, jak prywatne przedsiębiorstwa w ramach tzw. „Tarcz Antykryzysowych”. Branża komunikacji miejskiej oczekuje konkretnych informacji, na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć samorządowe i komunalne spółki transportowe. W czasie największych obostrzeń utrzymywały one przewozy, narażając zdrowie swoich pracowników oraz ponosząc gigantyczne koszty – dzisiaj rząd nie chce im pomóc.

Polska komunikacja miejska raz jeszcze prosi o wysłuchanie i apeluje o dialog, zarówno z rządem, jak i samorządami na temat swojej przyszłości, zaczynając od sprawy tu i teraz: zmniejszenia pojemnościowych restrykcji w pojazdach.

Treść listu z dn. 7 maja 2020 r.:

list_do_premiera_od_komunikacji_miejskiej_w_polsce.pdf