Praca kierowcy / motorniczego

2017-11-10 11:34

Praca kierowcy / motorniczego

O pracy na stanowisku kierowcy autobusu / motorniczego tramwaju warto wiedzieć, że:

• praca kierowcy autobusu / motorniczego tramwaju jest pracą dwuzmianową,

• godziny rozpoczynania i kończenia pracy w ramach pierwszej i drugiej zmiany są różne,

• pierwsza zmiana może rozpoczynać się najwcześniej ok. godziny 3 rano, druga zmiana może kończyć się najpóźniej między północą, a godziną 1 w nocy,

• prowadzący pracują w oparciu o grafik pracy, który otrzymują z góry na cały miesiąc (widzą w nim w które dni pracują, w jakich godzinach i pojazd jakiej linii będą prowadzić),

• grafik pracy przygotowywany jest wyłącznie na miesięczną normę godzin pracy (najkrótsze miesiące mają 152 godziny pracy, najdłuższe 184 godziny),

• dla prowadzących pojazdy nie ma znaczenia dzień tygodnia czy dzień w kalendarzu – pracują 365 albo i 366 dni w roku,

• wolnego weekendu prowadzący mogą się spodziewać co 6 tygodni, poza tym wolne od pracy są dwie niedziele w miesiącu, pozostałe dni wolne od pracy wynikają z godzin pracy i mogą wypadać w każdy dzień tygodnia,

• praca w niedziele i święta jest wynagradzana podwójnie,

• za pracę w godzinach nocnych, czyli między 22, a 6 rano pracownik otrzymuje dodatek do wynagrodzenia w wysokości 30% stawki zasadniczej,

• kierowcy autobusów / motorniczowie tramwajów prowadzą pojazdy na każdej linii obsługiwanej przez daną zajezdnię, co oznacza, zwłaszcza w początkowym okresie pracy, konieczność przygotowywania się do pracy – najlepszą metodą zapoznania trasy linii autobusowej czy tramwajowej jest objechanie jej jako pasażer komunikacji miejskiej,

• wyjątek od powyższej zasady stanowi praca na liniach nocnych, ponieważ jest ona podejmowana wyłącznie przez zainteresowanych pracowników,

• zmiana pracy najczęściej odbywa się we wskazanym punkcie w mieście,

• na każdej zmianie jest jedna gwarantowana przerwa tzw. posiłkowa,

• podjęcie pracy poprzedza szkolenie wewnętrzne obejmujące m.in. szkolenie z obsługi pasażera i rozwiązywania sytuacji trudnych, zapoznanie z wewnętrznymi przepisami i procedurami, strukturą i sposobem funkcjonowania Spółki,

• pierwszy tydzień pracy prowadzącego odbywa się z pomocą Patrona, czyli doświadczonego kierowcy / motorniczego, który znajduje się w kabinie pojazdu.


Co o swojej pracy mówią kierowcy i motorniczowie? Zachęcamy do obejrzenia odcinków vloga "Między Przystankami" poświęconych pracy naszych prowadzących: